שיהיה ברור כשמש – כמה עולה להתקין מערכת סולארית?

אבי בן תורה
מנהל שיווק ישראל / אבי בן תורה
04-11-2021

רבים מכם ודאי שמעו על האפשרות להתקין מערכת סולארית לייצור חשמל בבית או בבית העסק. מי שהתעניינו בנושא ודאי גם הבינו שמדובר באפשרות משתלמת ליצור רווח נקי במינימום השקעה על ידי ייצור חשמל, ועל הדרך לתרום לאיכות הסביבה ולעולם ירוק יותר. אחרי כל זה, השאלה המתבקשת היא כמובן כמה עולה להתקין מערכת סולארית, ממה מושפעת העלות, וכמובן הכי חשוב – כמה תוכלו להרוויח מזה? אנחנו כאן עם התשובות לשאלות חשובות אלה.

מערכות סולאריות פרטיות הן פתרון מצוין לייצור חשמל נקי

מערכות סולאריות לייצור חשמל הן פתרון שנותן מענה לשתי בעיות משמעותיות של העולם המודרני. נתחיל בראשונה – אנו חיים בצורך תמידי לייצר חשמל נקי ובר-קיימא, שיאפשר לנו להתמודד עם השלכות שינויי האקלים טוב יותר. אחד הפתרונות הטובים הוא התקנת מערכת סולארית בבית, על גג העסק או על גבי בנייני תעשייה וחקלאות. מחקר שנערך בקליפורניה בשנת 2017 מצא שהתקנת פאנלים סולאריים המבוססים על קרני השמש לייצור חשמל במתכונת פרטית משפרת באופן משמעותי מדדים סביבתיים שונים (Delmas, M. A., Kahn, M. E., & Locke, S. L. (2017). The private and social consequences of purchasing an electric vehicle and solar panels: Evidence from California. Research in Economics, 71(2), 225-235.‏). כלומר, להתקנת מערכת חשמל סולארית בבית השפעה חיובית מוכחת על איכות הסביבה. שנמשיך?

מערכות סולאריות לייצור חשמל הן גם פתרון מצוין להגדלת ההכנסות החודשיות

בואו נדבר על צורך תמידי אחר שעולה במשק הבית או בעסק של כל אחד מאיתנו – הצורך להגדיל את ההכנסות החודשיות שלנו, ולמצוא מקורות להכנסה קבועה במאמץ מינימלי. מערכת סולארית פרטית נותנת את המענה . זה כבר קורה – מדינות רבות בעולם נוקטות בצעדים שמעודדים ייצור חשמל נקי באופן פרטי, ומאפשרות לאזרחים לקבל תגמול כלכלי על התקנת מערכות סולאריות. גם בישראל קיימות מזה שנים מספר אפשרויות להתקנת מערכות סולאריות אשר מייצרות רווח מתוך ייצור החשמל ומכירתו . את המערכות ניתן כאמור להתקין בבתים פרטיים ועל גבי מבנים עסקיים, חקלאיים ותעשייתיים. הרווח המופק מן המערכות הסולאריות מתאפשר על ידי תוכניות אסדרה שונות, אשר קיימות מול רשות החשמל. את השינוי בחשבון החשמל תחוו באופן מיידי. אז כן, כיום זה כבר ברור כשמש – להתקנת מערכות סולאריות יש פוטנציאל חיובי אמיתי גם בכל הקשור להגדלת ההכנסה החודשית שלנו.

ואם אתם שואלים עכשיו – כמה ארוויח מזה?

הרווח שאותו ניתן להפיק מהמערכות הסולאריות תלוי גם בהשקעה הראשונית שלנו. לכן, אם התיישבתם לחשב האם תוכלו להפיק רווח ממערכת כזאת, עליכם לדעת קודם כל כמה עולה התקנת המערכת הסולארית. זה הזמן להבין ממה מורכבות העלויות של התקנת מערכת סולארית.

מה משפיע על עלויות ההקמה של מערכות סולאריות?

מחיר מערכת סולארית אינו אחיד, משום שכל מערכת שונה במרכיביה ובהיקפה. המערכות השונות נבדלות זו מזו במספר פרמטרים, אשר מושפעים בעצמם מגודל הגג או השטח בהם ניתן להתקין את המערכת. מטבע הדברים, בגגות גדולים יותר ניתן לבצע התקנה של לוחות סולאריים בהיקף רחב יותר וכך מתאפשר לקבל הספק גבוה יותר של ייצור חשמל. מערכת שמייצרת חשמל בהספק של 250 קילוואט תעלה, מן הסתם, יותר ממערכת המייצרת חשמל בהספק של 20 קילוואט.

סוג המערכת מושפע במידה רבה גם מהמבנה בו רוצים להתקין את המערכת הסולארית. מערכת המותקנת במבנה פרטי תהיה בדרך כלל מוגבלת יותר אך גם זולה יותר ממערכות שניתן להתקין במבנה עסקי, והפוטנציאל במבנים תעשייתיים וחקלאיים גדול עוד יותר.

פרמטר נוסף שמשפיע על מחיר המערכת הוא איכות רכיבי המערכת. ככל שמדובר במוצרים עמידים ואיכותיים יותר, העומדים בתקנים בינלאומיים מחמירים של בטיחות – המחיר יעלה בהתאם.

לסיכום, לפני שאפשר יהיה לקבוע מה מחירה של מערכת סולארית, צריך להבין בדיוק מה סוג המערכת שאתם רוצים להתקין ומהו גודלה. כשהנתונים האלה יהיו בידכם, תוכלו לקבל הערכת מחירים מדויקת יותר. את הנתונים הללו ניתן להשיג בקלות באמצעות פנייה לכל אחת מהחברות בשוק, כך שלא תידרשו לבצע עבודת מחקר מעמיקה בכוחות עצמכם.

שיהיה ברור כשמש – כמה עולה להתקין מערכת סולארית?

ותכלס, כמה עולה להתקין מערכת סולארית?

למרות שהתשובה לשאלה תלויה בלא מעט פרמטרים, נוכל בכל זאת לדבר על טווחי מחירים עדכניים של סוגי מערכות שונות בכדי שתוכלו לקבל מושג מדויק יותר על ההשקעה הצפויה הנדרשת.

עלות התקנה של מערכת סולארית ביתית ברמה הבסיסית ביותר מתחילה בסדר גודל של כ-50 אלף ₪ בגודל גג ממוצע של מספר מטרים רבועים. כאשר מדברים על מערכות רציניות יותר עם פוטנציאל הכנסה גבוה יותר, טווח המחירים קופץ באופן משמעותי. התקנה של מערכת בהיקף גדול יותר ובהספק עבודה של 145 קילוואט תעלה מעט יותר מ-400 אלף ש"ח להתקנה מקצה לקצה. מחירן של מערכות מתקדמות יותר בהספק עבודה של 250 קילוואט ינוע בדרך כלל בין 700 ל-750 אלף ש"ח להתקנה. כמובן שהיתרון בהתקנת מערכת יקרה וגדולה יותר הוא גם בפוטנציאל הרווח הגדול יותר, ולכן השאלה הנכונה היא לא רק כמה עולה להתקין מערכת סולארית, אלא מהו הרווח שניתן להפיק ממנה.

השאלה היא לא רק כמה זה עולה, אלא גם כמה זה מכניס

אחרי שמבינים את סדר הגודל של ההוצאה, צריך לחשב גם את היקף ההכנסות הפוטנציאליות. מערכת בסיסית וביתית בגודל גג פרטי ממוצע תחזיר את ההוצאה עליה בתוך כ-6-8 שנים מיום התקנתה. ההכנסה הזאת תגולם בדרך כלל בתשלומי חשמל נמוכים יותר בצריכה פרטית. כאשר הצריכה שלכם נמוכה והייצור גדול, ניתן גם לצבור חשמל ויתרה בתשלומי החשמל למספר חודשים קדימה.

לעומת זאת, מערכות בהספק 145 קילוואט מייצרות בדרך כלל רווח בהיקף של 87 אלף ₪ בשנה – הכנסה שמחזירה את ההוצאות עליהן ומתחילה להרוויח עבורכם כסף תוך כ-5 שנים. מערכות בהספק עבודה של 250 קילוואט מייצרות חשמל לפי תעריף של 0.31 אגורות לקילוואט, עם רווח שעשוי להגיע ל-130 אלף ₪ בשנה. החזרת העלויות על מערכת כזאת תדרוש מעט יותר זמן, כ-6 שנים ברוב המקרים.

עם המערכת הנכונה והחישובים הנכונים – אתם מתחילים להרוויח כסף

שוקלים להתקין מערכת סולארית? אם כך, עליכם להבין בדיוק מהן המגבלות ומהו פוטנציאל ההכנסה שלכם ולבחור את המערכת הנכונה ביותר עבורכם לאור הנתונים הללו. חשוב לזכור שהשקעה מעט גדולה יותר עשויה גם להשתלם יותר, לקצר את טווח החזר ההוצאה ולייצר לכם רווח גדול יותר לטווח הארוך. מצד שני, גם כאשר מדובר בהתקנת מערכת על גג קטן ובהספק עבודה לא גבוה במיוחד – זו עדיין השקעה משתלמת מאוד.

עכשיו כשאתם יודעים גם כמה עולה להתקין מערכת סולארית – הדברים ודאי ברורים יותר, ותוכלו להתקדם בצורה בטוחה ומושכלת יותר אל הצעד הבא. אם אתם זקוקים לייעוץ ומידע נוספים, השאירו פרטים באתר ונציגינו יחזרו אליכם בהקדם.