אנרגיה סולארית בישראל – המהפכה כבר כאן

אבי בן תורה
מנהל שיווק ישראל / אבי בן תורה
07-10-2020

בישראל מפיקים כבר עשרות שנים אנרגיה סולארית באמצעות מערכות פוטו-וולטאיות, אך בשנים האחרונות התחום נמצא בתנופת פיתוח חסרת תקדים, לא מעט בזכות חבר SolarEdge. כאן תמצאו כל מה שחשוב לדעת בנושא.

בעשור האחרון המערכות הפוטו-וולטאיות, המשמשות להפקת אנרגיה חשמלית באמצעות פאנלים סולאריים, הפכו ליותר ויותר נפוצות במחוזותינו. תנופת הפיתוח של תחום האנרגיה הסולארית, לא התפתחה סתם כך במקרה, אלא בעקבות השינוי במדיניות רשות החשמל, שמתחייבת כיום לרכוש חשמל מיצרנים פרטיים בתעריף גבוהה משהיה אי פעם. בנוסף, חשוב לציין את הפיתוחים הטכנולוגיים שהביאו לייעול המערכות ולשיפור דרסטי של התפוקה שלהן.  

כיצד פועלת מערכת להפקת חשמל מאנרגיית השמש?

כל מערכת סולארית מורכבת ממספר רכיבים המחוברים זה לזה: הפאנלים הסולאריים או התאים הפוטו-וולטאיים, הם הרכיבים שקולטים את אנרגיית השמש וממירים אותה לאנרגיה חשמלית. הפאנלים מחוברים זה לזה בטור ובאופן הזה ניתן להגדיל את המתח הכולל של המערכת.

הפאנלים הסולאריים ממירים את אנרגיית השמש לזרם ישר, שמומר לזרם חילופין באמצעות ממיר סולארי הנקרא גם מהפך זרם. חשיבותו של המהפך נובעת מכך שזרם חילופין ניתן להזין בצורה ישירה לרשת החשמל הארצית.

כשמרכיבים מערכת פוטו-וולטאית, חשוב להוסיף לרכיבים אלה מספר רכיבים נוספים כמו מונה חכם ומערכת ניטור אפקטיבית. אלו יוכלו לספק לכם מידע על היקף החשמל שיוצר במערכת, לעדכן בנוגע לצריכת החשמל הביתית שלכם ובסופו של דבר לגלות כמה מהחשמל שהפקתם נוצל לצריכה עצמית ואיזו כמות נמכרה לחברת החשמל.

לא כל המערכות נולדו שוות

הגורם המגביל במערכות הפוטו-וולטאיות לנצח יהיה אור השמש. לאורך השנים נעשו ניסיונות לשפר את רמת היעילות של המערכות הפוטו-וולטאיות, על מנת שיוכלו להפיק כמה שיותר חשמל מכמות נתונה של אנרגיית שמש. אחד הפיתוחים המתקדמים ביותר בנושא זה, נוסד במעבדות המחקר והפיתוח של חברת SolarEdge בישראל, כאשר הרכיבו רכיב מהפכני שנקרא אופטימייזר. האופטימייזר של חברת SolarEdge הביא לעולם את הגישה המבוזרת, שחוללה מהפכה של ממש בתחום האנרגיה הסולארית.

המערכות המסורתיות בתחום האנרגיה הסולארית, פועלות בהתאם לגישה הריכוזית. במערכות אלו, פאנלים סולאריים שלא מפיקים את ההספק המרבי, משפיעים על ביצועי המערכת כולה. במערכות המתקדמות של SolarEdge לעומת זאת, על כל פאנל מותקנת יחידת מיצוי הספק משלו (אופטימייזר) וכך פאנל עם הספק נמוך, לא משפיע כהוא זה על הביצועים של הפאנלים האחרים ולא פוגע בהספק הכללי של המערכת.

אנרגיה סולארית בישראל

יעילות מירבית לצד בטיחות מקסימלית

מעבר לכך שיחידות מיצוי ההספק משפרות במידה משמעותית את היעילות של המערכת, הן מסייעות לנו גם להגדיל את רמת הבטיחות שלה. זאת כיוון שהן מסוגלות לזהות כשלים ותקלות בשלב מוקדם ולהתריע על כך לגורמים הרלוונטיים. בנוסף, הן מסוגלות לנתק את המתח בכל אחד מהפאנלים וכך לנטרל סכנות כמו התחשמלות או שריפה. במערכות המסורתיות לעומת זאת, אין כל אפשרות לנטרל את המתח הגבוה, אפילו אם מנתקים את מהפך הזרם מרשת החשמל. לפיכך, המערכות המסורתיות מהוות סכנה ממשית לכוחות הכבאות וההצלה, צוותי ההתקנה והתחזוקה ואפילו לדיירים שמתגוררים במבנה שבו מותקנת המערכת.  

הכנסה פסיבית וקיצוץ בחשבון החשמל

לאחרונה ישראל יישרה קו עם הרוח המנשבת במדינות מפותחות אחרות. הודות לכך, ממשלת ישראל מעניקה כיום תמריצים רבים לאזרחים המתקינים מערכות פוטו-וולטאיות על גגות הבתים שלהם. המשמעות היא שהיום קל וכדאי מתמיד להתקין מערכת פוטו-וולטאית על גג הבית.

את החשמל שתייצרו באופן עצמאי, תוכלו לרתום להזנת המוצרים החשמליים בביתכם, כשהעודפים יוזרמו ישירות לחברת החשמל. תמורת העודפים, תשלם לכם חברת החשמל 48 אגורות לקוט"ש. תעריף מכובד זה, יישאר קבוע במהלך 25 השנים הקרובות. ההשקעה הראשונית בהקמת המערכת צפויה להחזיר את עצמה בטווח של עד כעשור ולאחר מכן המערכת תמשיך לייצר הכנסה פסיבית קבועה.

יש הרבה חברות בשוק. למה דווקא SolarEdge?

כאשר מדובר על התחייבות ארוכת טווח, חשוב לבחור חברה יציבה ובעלת מוניטין. חברת SolarEdge נחשבת כיום לאחת מההצלחות הפנומנליות של תעשיית ההייטק הישראלית. מחברת סטארט-אפ צנועה, SolarEdge הפכה תוך פחות מעשור לחברה ציבורית שנסחרת בנאסד"ק ומעסיקה למעלה מ-5,000 עובדים בכל רחבי העולם. בנוסף חברת SolarEdge אחראית לפיתוח, ייצור ושיווק הרכיבים המתקדמים ביותר בעולם בתחום המערכות הסולאריות, הנמכרים ביותר מ-140 מדינות.

חבילת השירותים של SolarEdge כוללת ניהול מלא של כל התהליך, לרבות הגשת הבקשות הרלוונטיות לרשויות, התקנת המערכת על ידי צוותים מוסמכים, תחזוקת המערכת בהתאם לתקנים המחמירים בתחום ומתן אחריות מלאה למשך 25 שנה הן על תפוקת הפאנלים הסולאריים, הן על יחידות מיצוי ההספק והן על מהפך הזרם.

איך מתחילים לייצר אנרגיה סולארית בישראל?

השלב הראשון בתהליך הינו יצירת קשר עם מומחי הסולאר של SolarEdge. יש למפות את המאפיינים של הגג ולבחון כיצד המיקום של הבית, זווית השיפוע והמבנה של הגג צפויים להשפיע על תפוקת המערכת. באמצעות תוכנות הדמייה מתקדמות, ניתן יהיה להבין איזו מערכת סולארית ביתית מתאימה לגג הספציפי שלכם ולצאת לדרך בסופה  תהיו הבעלים של מערכת פוטו-וולטאית מתקדמת.

אנרגיה סולארית בישראל