גג סולארי (מערכת סולארית) – האם גם הבית או הבניין שלכם מתאימים?

אבי בן תורה
מנהל שיווק ישראל / אבי בן תורה
06-12-2021

בשנים האחרונות המודעות לאפשרויות החיסכון באנרגיית החשמל תוך ניצול אור השמש עלתה באופן משמעותי. אם בעבר בעלי בתים הסתפקו רק בדודי שמש כדי להפחית את עלויות חשבון החשמל, כעת נפתחת הזדמנות פז נוספת להתקנת לוחות הקולטים את אנרגיית השמש לצריכה על ידי מכשירי חשמל נוספים. אם תצליחו לייצר כמות גבוהה של חשמל, ניתן גם למכור אותה לחברת החשמל! במאמר זה תוכלו לגלות האם גם הגג שלכם מתאים להיות גג סולארי.


מהו גג סולארי?

גג סולארי הוא גג שעליו מותקנים לוחות פוטו-וולטאים המסוגלים להמיר את קרני השמש לאנרגיה, שבה אפשר להשתמש לצריכה ביתית או למוכרה לחברת החשמל. הלוחות מותקנים על גבי מתקן מיוחד שמצמיד אותם לגג ומונע נפילה גם בתנאי מזג־אוויר קיצוניים. על הדרך שבה הם פועלים נרחיב בהמשך.

האם הגג של הבית שלי מתאים להפוך לגג סולארי?

כדי לדעת אם גג מתאים להפוך לגג סולארי יש לבחון את שטח הגג הפנוי, וכן את החומר שממנו הוא עשוי. ניתן להתקין לוחות פוטו-וולטאים על גגות בטון, פאנל מבודד, רעפים וכן יריעות פח גלי המותקנות לרוב על מבנים חקלאיים (אסכורית).

בנוסף המבנה עליו מותקנים הלוחות הפוטו־וולטאים (אם הוקם משנת 1965 והלאה) צריך להיות בעל טופס 4. זהו טופס שמפיקה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, לאחר אישורים על תקינות הבנייה והתשתיות של כל החברות המספקות שירותי תשתיות לבניין, לרבות: חברת החשמל, חברת הגז, רשויות הבודקות מערכות הניקוז וחיטוי המים ואף מכבי האש שבודקים שהבית בטוח ולא קיימת סכנת דליקה. למעשה מדובר בתעודת אכלוס (לא אישור אכלוס שניתן מאוחר יותר בטופס 5).

מבנים ישנים יותר (שנבנו לפני 1965) אינם זקוקים לטופס זה. אם דיירים חוקיים כבר מתגוררים במבנה לאורך זמן, מן הסתם יש בו חיבור קבוע לרשת החשמל, תנאי חשוב נוסף להתקנת המערכת.

לפני התקנה של המערכת נבדקים גורמי הצללה שונים כמו מבנים גבוהים, עצים ועוד. גגות שיש על כל שטחם הצללה קבועה שלא ניתן להזיז לא יתאימו להיות גגות סולאריים. אם ההצללה היא חלקית ניתן להשתמש בחלק מהגג בלבד, ואז יש לבצע בחינת כדאיות כלכלית של הפרויקט.

האם גם גג העסק שלי מתאים להפוך לגג סולארי?

חלק ניכר מהעסקים בישראל מתאימים להפוך לגג סולארי . בדיוק כמו גגות של בתים פרטיים ומבנים אחרים כדאיות התקנת הלוחות הפוטו-וולטאים בהתאם לפרמטרים שציינו מעלה.

עבור עסקים שעושים שימוש בכמות גדולה של חשמל, כמו מפעלים ממוכנים, חוות שרתים, מעבדות ועסקים נוספים מדובר בהשקעה שמחזירה את עצמה במהירות. זאת משום שעסקים אלה משלמים סכומים גבוהים בכל חודש לחברת החשמל, ואם ייצרו את החשמל בעצמם יחסכו סכום ניכר. בנוסף, עסקים הפרושים על שטח גדול יכולים לנצל שטח מרבי בגג להתקנה של לוחות סולאריים רבים, ולמקסם את השטח הזה ליצירת הכנסה על ידי מכירה לחברת החשמל.

גגות סולאריים במבנים חקלאיים

אחד מסוגי המבנים הרווחיים ביותר בתחום הוא מבנה חקלאי הממוקם בשטחים פתוחים. לרוב הם נמצאים במקומות ללא הצללות, שבהן קרני השמש יכולות לפגוע בלוחות הסולאריים לאורך כל שעות היום.

בין המבנים החקלאיים הנפוצים ניתן למנות: רפתות, לולים, חממות, מחסנים (בעלי חיבור לחשמל) ועוד. למעשה ניתן להקים גגות פוטו-וולטאים על גבי כל אחד מהמבנים שנמצאים בשטח.

כבר בשנת 2009 משרד החקלאות התייחס לנושא זה בנייר עמדה וקבע כי: "יש להעדיף הצבת המתקנים על גבי מבנים קיימים בחלקת המגורים ועל גבי מבני משק קיימים, פעילים המשמשים לחקלאות ואשר הוקמו כדין".

אוגוסט 2021 נכנס תיקון לחוק תמ"א 1 העוסק בתחום התקנת המתקנים על החממות ובו צוין כי תותר התקנה בתנאי שהמתקן (הפוטו־וולטאי) "לא יפגע בהמשך השימוש החקלאי בחממה, אשר יימשך לאורך כל תקופת פעילות המתקן", וכן נקבע כי: "המתקן יהיה צמוד לגג או לחזית החממה וישתלב בעיצובם".

כיום, קיימת גם הגבלה על היקף הקירוי של החממה – "שטח כל המתקן לא יעלה על 15% משטח גג החממה". נתון זה, כפי שצוין, עשוי להתעדכן בעתיד.

גגות סולאריים במבני משרדים

מבני משרדים הפכו אף הם ליצרנים של חשמל באמצעות התקנה של מתקנים פוטו-וולטאיים על גגות הבניין, ואפילו על גג החניון אם הוא ממוקם במבנה נפרד. היתרון למבני משרדים בתחום זה הוא עצום משום שהחשמל שמייצרים הלוחות מכסה את עלויות התאורה במקום, וכן עלויות של חדרי שרתים, ציוד ממוחשב ועוד.

אם הגג שלכם ישן או מיושן, ומראהו האסתטי אינו מרשים, הלוחות הסולאריים יכולים להעניק לו מראה חדש ואסתטי יותר, ולשפר את הנוכחות שלו בנוף האורבני שבו הוא ממוקם.

כמה עולה להתקין גג סולארי ביתי?

עלות התקנה של מערכת סולארית ביתית מתחילה מ כ- 40 אלף ש"ח ומגיעה בממוצע לכ-70 אלף ש"ח אלפי שקלים. המחיר תלוי בכמות הלוחות המותקנים, בגובה שבו יש לבצע את ההתקנה, בשינויים שיש לבצע במבנה לפני ההתקנה ובפרמטרים נוספים.

גג סולארי (מערכת סולארית) – האם גם הבית או הבניין שלכם מתאימים?

כמה קילוואט מייצר גג סולארי?

כמות הקילוואט שגג סולארי מייצר תלויה בכמות הפאנלים המותקנים, בשעות שבהן קרני השמש פוגעות בפאנלים אלה – בזווית הגג ובפרמטרים נוספים. אחת מהדרכים החדשניות לחיזוי הפוטנציאל הסולארי של גגות ברחבי העולם הוא, באמצעות שימוש בטכנולוגיות חדשניות לניתוח תמונה ממוחשב.

באתרים קטנים, כמו בתים פרטים, חוות, רפתות וכדומה, מבצעים מדידות באתר ומזהים את הרוחב והאורך של כל חלק בגג, שעליו ניתן להתקין פאנלים סולריים. קיים גם מרחק קטן בין הפאנלים עצמם, שאותו מקזזים משטח ההתקנה.

בנוסף, יש לבדוק האם קיים צל שעשוי להיות מוטל על הגג בחלק משעות היממה, צל הנובע ממבנים גבוהים יותר הסמוכים גג, מעצים או מצלחות לקליטה לוויינית המותקנות על גג סמוך.

האם גג סולארי מסוכן?

גג סולארי אינו מסוכן, ואינו מייצר קרינה מייננת (שעשויה לגרום לסוגי סרטן). החשמל המופק בו אינו נגיש.

מדוע המערכת אינה מסוכנת? משום שסיכון בחשיפה ארוכת טווח לשדות מגנטיים ברמה של 4 מיליגאוס ומעלה הן מסוכנות – אך המערכות הפוטו-וולטאיות אינן כוללות שום רכיב שמגיע לרמה כזו. מלבד זאת, אין נגישות לחלקים הכוללים שדות מגנטים כלשהם, שממוקמים סביב הממיר וחוטי החשמל.

יש לציין גם כי כל התקנה של מערכת פוטו־וולטאית גדולה דורשת קבלת היתר מהמשרד לאיכות הסביבה, המונפק לאחר דוח רמות חשיפה לשדה המגנטי בתנאים של הפעלת מערכת זו בהספק מלא (בהתאם לחוק הקרינה הבלתי מייננת התשס"ו, 2006).

כיצד פועלים הלוחות המותקנים על הגג?

לוחות סולאריים אלה עשויים משתי שכבות של מוליכים למחצה, שכבה אחת משחררת אלקטרונים כאשר אור השמש פוגע בה (למעשה מדובר ברצף של פוטונים, שאנו קולטים בעינינו כקרני אור), והשכבה השנייה קולטת את האלקטרונים.

אותם אלקטרונים שמשתחררים נקלטים באלקטרודה והזרימה של האלקטרונים היא למעשה החשמל שאנו מכירים, למעט תכונה אחת. התנועה הישירה מכונה זרם ישיר המוכר בתור DC (ראשי התיבות הלועזיים של 'זרם ישיר'). אך, מערכות החשמל עובדות על זרם חילופין. לכן, נדרש ממיר סולארי וזרם שמשנה את סוג הזרם  הקיים לזרם חילופי (AC) וכך ניתן להשתמש בו לצריכה ביתית.

אך מה עם החשמל העודף שנשמר? בישראל ישנן שעות רבות. לכן, בגג ממוצע של מבנה ניתן לייצר כמות גבוהה של חשמל, כמות גבוהה משמעותית מהצריכה הביתית הממוצעת.

כיום, באסדרה מיוחדת ניתן למכור את העודפים לחברת החשמל, וכך כל אחד מהגגות הסולאריים יכול לא רק לאפשר הפחתה משמעותית של כמות החשמל שרוכשים מחברות החשמל, אלא גם אמצעי ליצור הכנסה קבועה בהתאם לכמות הקילווואט שיוצרת המערכת הפוטו-וולטאית.

החשיבות הגבוהה של גגות סולאריים לאיכות הסביבה

כפי שציינו לגגות ירוקים יש משמעות לא רק מבחינת ניצולת נכונה של שטח הגג ליצור הכנסה, אלא גם לשמירה על איכות הסביבה. יש המכנים גגות אלה "גגות ברי קיימא". הם תורמים להפחתה של פליטת הפחמן בעולם ומאפשרים לכל אדם לתרום לכדור הארץ בדרכו שלו.

קל יותר לקבל את האישורים הדרושים להתקנה על גגות כיום

במחקר שערכה הכנסת על השימוש באנרגיות מתחדשות צוין כי בסוף שנת 2019 היו בישראל מתקני אנרגייה מתחדשת בהספק מותקן כולל של כ-3.2 ג'יגה-ואט: כ-86% במתקנים סולאריים פוטו-וולטאיים, והשאר במתקנים אחרים. מתקנים אלו ייצרו חשמל בהספק כולל של כ-16.4 טרה-ואט-שעה, רובו (בשיעור של 77%) במתקנים סולאריים פוטו וולטאיים.

עד שנת 2019 נוצלו רק 18% מהמכסות שהוקצו לייצור אנרגיות מתחדשות באמצעות מתקנים פוטו־וולטאים, ולכן בשנים האחרונות הממשלה מעודדת פרויקטים שכאלה וחברת החשמל והרשויות הציבוריות נוטות לאשר את ההתקנה, כל עוד היא עומדת בתקני הבטיחות הדרושים.

היתרונות בהתקנת לוחות פוטו-וולטאים על הגג

התקנה של לוחות פוטו-וולטאים על הגג שלכם יכולה להעניק מגוון רחב של יתרונות, בינם:

  • הפחתת עלויות החשמל בבית או העסק
  • קבלת תשלום מחברת החשמל על עודפי החשמל
  • שימוש באנרגייה מתחדשת
  • שיפור האסתטיקה של גג ישן