התקנת מערכות סולאריות ביתיות

אבי בן תורה
מנהל שיווק ישראל / אבי בן תורה
07-10-2020

תחום התקנת מערכות סולאריות ביתיות הוא חדש יחסית בישראל ולא מוכר עדיין לציבור הרחב. יחד עם זאת, הרווחים הנאים שניתן להפיק מהמערכת הסולארית והחיסכון המשמעותי בהוצאות החשמל – גורם לעניין רב בקרב רבים, שרוצים לדעת איך זה עובד באמת. במאמר זה, מומחי SolarEdge ריכזו עבורכם את כל השלבים בתהליך התקנת מערכות סולאריות ביתיות (או בשמה המקצועי: מערכת סולארית בטכנולוגיה פוטו וולטאית), ואת היתרונות הרבים הגלומים בה, שיכולים להניב עבורכם תשואות נאות והפחתה משמעותית בעלויות חשבון החשמל.

עוברים לאנרגיה סולארית וחוסכים בחשבון החשמל

נתחיל מהסוף. גג ביתכם – הפרטי או המשותף – יכול לספק לכם הכנסה פאסיבית נאה, בזכות התקנת מערכת סולארית מבית SolarEdge, המייצרת אנרגיה סולארית ירוקה ומתחדשת ומניבה תשואה נאה. החשמל המופק על הגג ישמש אתכם לצריכה ביתי, בעוד את עודפי החשמל ניתן למכור לחברת החשמל. כך אתם יכולים ליהנות מהכנסה קבועה ותשואה גבוהה על ההשקעה לפרק זמן ממושך של 25 שנה לפחות.

איך בכלל פועלת מערכת סולארית ביתית?

בבסיסה, מערכת סולארית בנוייה מפאנלים סולאריים איכותיים של SolarEdge, הקולטים את קרני אור השמש ומייצרים באמצעותה אנרגיה חשמלית, הנקראת חשמל DC (חשמל בזרם ישיר). החשמל מוזן לממיר ייעודי חכם שהופך אותו לחשמל AC (חשמל בזרם חילופין) בו משתמשים בכל בית. תהליך הקמת המערכת אורך כחודשיים-שלושה, במסגרתו אנו מבצעים את כל ההתנהלות מול חברת החשמל (הגשת אישורים, תיאום בדיקות וחתימת חוזה), וכמובן, את התקנת המערכת עצמה וחיבורה לרשת החשמל הביתית שלכם.
ככלל, המערכות הסולאריות ניתנות להתקנה על כל סוגי הגגות בני 40 מ"ר ומעלה – גגות בטון שטוח, גגות רעפים, גגות איזכורית, פאנלים מבודדים, ועוד, למעט גג אסבסט. במצבים בהם דרוש לכם חשמל רב יותר ממה שהמערכת הפיקה באותו שלב, חברת החשמל תספק עבורכם את החוסר. במידה והמערכת תפיק יותר חשמל ממה שאתם צורכים – המערכת תמכור עבורכם את החשמל לחברת החשמל.

התקנת מערכות סולאריות ביתיות

תהליך התקנת מערכות סולאריות ביתיות כוללת הליך ממוקד בן 4 שלבים:

  1. שיחת היכרות ובדיקת התאמה: בהתאם למיקום הגג וגודלו, מומחי SolarEdge יבחנו יחד אתכם האם מעבר לאנרגיה סולארית הוא צעד משתלם עבורכם. 
  2. היועץ המקצועי שלנו יציג בפניכם את מערכת SolarEdge360 המציעה פתרונות אנרגיה סולארית מקיפים עבור מערכת סולארית ביתית. היועץ יעריך את תפוקת העלות והתשואה, יתאם פגישה בביתכם וימצא את הפיתרון הסולארי האופטימלי עבורכםפגישה עם יועץ SolarEdge בביתכם: היועץ יציג בפניכם הדמייה מצולמת של גג ביתכם עם פריסת פאנלים מותאמת אישית של מערכת SolarEdge360. בנוסף, תקבלו הסבר מפורט על התפוקה והתשואה הצפויות, וכן הצעת מחיר, הסכם הצטרפות וטפסים לחברת החשמל. לאחר שתחתמו על המסמכים, נתחיל מיידית את ההתנהלות מול חברת החשמל. במקביל נערוך בביתכם ביקור טכני במטרה לבחון את המבנה ואת מיקום ארון החשמל, ולהחליט היכן יותקן הממיר.
  3. ליווי צמוד להשגת האישורים: יועצי SolarEdge ילוו מקרוב את כל הליך הגשת האישורים והרישום מול חברת החשמל, משרד התשתיות והרשות המקומית. ככלל, לצורך התקנת מערכת סולארית לבית פרטי, יש להגיש לחברת החשמל תכניות חשמל וטופס בקשה לחיבור. בנוסף, יש להירשם לאסדרה בחברת החשמל, לתאם בדיקה של המערכת מטעם חברת החשמל ולקבל אישור הפעלה ממשרד התשתיות והרשות המקומית. חשוב לציין, שלהתקנת מערכת סולארית עד 600 מ"ר אין צורך בהיתר בנייה ואין צורך לשלם עבורה ארנונה. יחד עם זאת, יש ליידע את ועדת הבנייה העירונית על ההתקנה עצמה, וכן להגיש טופס 4 (חיבור לתשתיות חשמל ומים) ולקבל אישור ממינהל החשמל.
    אנו, בSolarEdge, נדאג להגיש עבורכם את כל האישורים ולהתנהל באופן מקצועי, שקוף ומהיר מול הרשויות השונות.
  4. התקנת המערכת: לאחר קבלת האישורים מחברת החשמל ותשלום על המערכת, מגיע שלב ההתקנה, האורך בממוצע 2-3 ימים. עם קבלת האישור ממשרד התשתיות והרשות המקומית, תחליף חברת החשמל את המונה בביתכם למונה דו-כיווני, ואז ניתן יהיה להזרים חשמל דרך המערכת וליהנות מתשואה מובטחת ואנרגיה ירוקה יותר. ההתקנה עצמה מתבצעת ע"י אנשי מקצוע מיומנים, תוך תכנון הקונסטרוקציה המותאמת לחומרי הגג ולעומס המקסימלי שלו ותוך שימוש בחומרים המתאימים לתנאי מזג האוויר בארץ. כל אלו מבטיחים לכם עמידות, אמינות ויציבות של המערכת לאורך שנים ארוכות.

פתרונות אנרגיה חכמים מבית SolarEdge

האופטימייזר מבית SolarEdge הוא רכיב אלקטרוני המתחבר לכל אחד מהפאנלים ומאפשר הגדלת ייצור האנרגיה של המערכת הסולארית. האופטימייזרים מאפשרים בקרה רציפה של המערכת עד לרמת הפאנל הבודד, ובמקרי חירום מורידים את מתח המערכת, לצורך בטיחות מירבית. המונה החכם של SolarEdge מספק את נתוני הייצור והצריכה העצמית ישירות למערכת הניטור, ומאפשר בקרה על חשבונות חברת החשמל.
בזכות כלים חכמים אלו, המערכות של SolarEdgeמשיגות ייצור סולארי גבוה יותר מאשר מערכות מסורתיות אחרות, והיא נחשבת למערכת הסולאריות הבטיחותית בעולם, בזכות מנגנון בטיחות מתקדם, העומד בכל תקני הבטיחות המחמירים למערכות חשמל סולארי בארה"ב ובאירופה, וכמובן בתקן הישראלי ובחוק החשמל הישראלי.

הנה עוד מספר שאלות נפוצות שעלו בקרב לקוחות שמעוניינים להתקין בביתם מערכת סולארית וליהנות מתשואות לאורך שנים:

  • האם המערכת פולטת קרינה? המערכת הסולארית שלנו עומדת בתקני בטיחות מחמירים. היא בטוחה לשימוש, אינה מסוכנת וזהה לחלוטין למוצרי חשמל בהספק דומה, כמו מזגן
  • מה אורך חיי המערכת? מערכת איכותית שהותקנה היטב יכול לפעול היטב כ-30 שנה ואף יותר. מכיוון שהמערכת אינה כוללת חלקים זזים או נוזליים, רמת הבלאי שלה נמוכה מאוד, אם כי תמיד יש להקפיד על תחזוקה שוטפתמתי ניתן ליהנות מהחזר על ההשקעה הכספית? 
  • החזר ההשקעה מושפע ממחיר האסדרה, התעריפים של רשות החשמל, גודל המערכת, יחס ההצללה ותנאי מזג האוויר. לאחר תכנון מדויק ופרטני של מודל החזר ההשקעה, ניתן ליהנות מהרווחים לאחר כ-7-10 שניםהאם המערכת פטורה ממס? 
  • המדינה פוטרת ממס מערכות סולאריות ביתיות המייצרות חשמל עד לסכום של 24,000 ש"ח בשנה. כמו כן, בעלי המערכת פטורים מפתיחת תיק במס הכנסה או במע"מ ואינם מחויבים בתשלום ארנונהמה לגבי ביטוח? 
  • ביטוח בית סטנדרטי אינו מכסה מערכות סולאריות, אולם כיום ישנן כמה חברות ביטוח שמציעות כיסוי ביטוחי מלא למערכות אלו במסגרת הביטוח המשליםהאם אפשר לצבור ולמכור חשמל? 
  • במצב בו המערכת הסולארית מייצרת יותר חשמל מכמות הצריכה שלכם, ניתן למכור את העודפים לחברת החשמל בתעריף קבוע וידוע מראש למשך 25 שנהמה קורה בהפסקת חשמל? 
  • מסיבות בטיחותיות ועפ"י תקנות חברת החשמל, בעת הפסקת חשמל הממיר נכבה אוטומטית עד לחזרת החשמלמה קורה כשאין שמש? 
  • בשעות הלילה ובימים חורפיים ללא אור שמש מספק, החשמל לבית יגיע כרגיל מרשת החשמל הארציתאיך ניתן לעקוב אחר תפוקת החשמל שנוצרה? מערכת הניטור שלנו מנטרת בזמן אמת את הביצועים, כך שניתן לעקוב אחר התפוקות 24/7

 

התקנת מערכת סולארית ביתית