אגירת אנרגיה VS גנרטור

אבי בן תורה
מנהל שיווק ישראל / אבי בן תורה
25-02-2024

חברת GENERAC האמריקאית שחולשת על כ-70% מסקטור הגנרטורים בצפון אמריקה, ערכה לאחרונה שורה של רכישות בתחום של אגירת אנרגיה, שמסמל לכאורה כניסה לקטגוריה מתחרה. השאלה המתבקשת היא מה מוביל חברה להיכנס לשוק מתחרה? ושאלת המשך – מהו המסר שניתן ללמוד מכך על ההקשר שבין גנרטורים למערכות אגירת אנרגיה? על כך בקצרה במאמר שלפניכם.

מערכת סולארית עם אגירה, מושגי יסוד


מערכות סולאריות ביתיות עם אגירת אנרגיה הופכות בשנים האחרונות לנפוצות יותר ויותר. הן בזכות השיפור בטכנולוגיות לאגירת אנרגיה ביתית (Residential Energy Storage) והן תודות לצמיחה הכללית של סקטור האנרגיה הסולארית.

בכתבה הבאה נעסוק באחד האלמנטים החשובים של התחום והוא מערכות סולאריות הכוללות אגירה כאלטרנטיבה לשימוש בגנרטור. ראשית, מספר מושגים מרכזיים:

  • מערכת סולארית ביתית – מערכת ליצירת אנרגיה לשימוש ביתי באמצעות קרינת השמש, שמורכבת מפאנלים וממיר להמרת האנרגיה (מחשמל בזרם ישיר, DC, לחשמל בזרם עקיף, AC).
  • מערכת סולארית עם אגירת אנרגיה – מערכת סולארית עם ממיר היברידי שכוללת שני רכיבים נוספים לאגירת אנרגיה: סוללה וממשק גיבוי.
  • ממיר היברידי – ממיר למערכת סולארית שמותאם לשילוב עם פתרון של אגירת אנרגיה.
  • סוללה – סוללה לאגירת אנרגיה אשר מיועדת לפריקה במקרה של הפסקת חשמל (או במסגרת ניהול צורכי האנרגיה הביתיים). רוב הסוללות המשמשות לאגירת אנרגיה כיום במערכות סולאריות הן סוללות ליתיום יון.
  • ממשק גיבוי – גורם חיוני במערכת סולארית עם אגירת אנרגיה שתפקידו לזהות את הפסקת החשמל ולהעביר את המערכת הסולארית לעבוד על בסיס הסוללה (במקום שימוש ברשת החשמל).
  • גנרטור – מכשיר לייצור אנרגיה חשמלית מאנרגיה מכנית, שמבוסס על מנוע המתודלק בבנזין או דיזל.


בזמן הפסקת חשמל


מערכת סולארית ביתית עם רכיבי אגירת אנרגיה הינו פתרון ירוק ואיכותי להפסקות חשמל. במידה וישנם שיבושים והפסקות ברשת החשמל, רכיב הגיבוי במערכת מזהה את התקלה ומבצע ניתוק אוטומטי.

בתוך פרק זמן של שניות בודדות בלבד, נכנס ממשק הגיבוי לפעולה והופך את הבית ליחידת אנרגיה נפרדת מהרשת. פעולתו מאפשרת בשעות היום את תפקודה של המערכת הסולארית, ובשעות הלילה את השימוש באנרגיה שנאגרה בסוללה לצריכה ישירה. שימו לב שמערכת סולארית ללא אגירה תחדל לפעול בהפסקת חשמל וגם לבית לא תהיה אספקת חשמל.

מערכות סולאריות עם אגירה לעומת גנרטור – יתרונות מרכזיים


השימוש במערכת סולארית עם אגירה, במקום גנרטור, מגלם מספר יתרונות. חלקם נוגעים לחוויית המשתמש האישית של הצרכנים (כמו היעדר הצורך בהפעלה ידנית או פעולה שקטה) וחלקם עונים על צרכים לאומיים וגלובליים מבחינת הגנת הסביבה. להלן מספר נקודות מהותיות שכדאי להכיר:

אגירת אנרגיה VS גנרטור

ללא שימוש בדלקים מזהמים


העיקרון הסביבתי במעבר למערכת סולארית בחירום במקום הפעלת גנרטור, מתקשר להיבט הרחב של העדפת שימוש באנרגיה מתחדשת, על פני מקורות אנרגיה מסורתיים ומזהמים.
לפי נתוני מועצת משאבי האוויר של מדינת קליפורניה, הפעלה של גנרטור בנזין נייד חדש וממוצע, בעל כוח של כ-3.5 כוחות סוס, בעומס ממוצע של 1.8 קילוואט למשך כשעה אחת, מייצרת זיהום אוויר ששווה לנסיעת רכב משפחתי למרחק של 240 ק"מ (!). פליטת חלקיקי דיזל (PM) מגנרטור תעשייתי עם כ-800 כוחות סוס, שפועל בעומס ממוצע של כ-300 קילוואט למשך שעה אחת, שווה ערך לנסיעה של יותר מ-1,000 ק"מ על ידי משאית דיזל כבדה ממוצעת. מערכת סולארית עם אגירת אנרגיה היא החלופה הירוקה.

שקט מול רעש


מפגעים לא באים לידי ביטוי רק בזיהום אוויר, אלא גם ברעש. מערכת סולארית נהנית מיתרון משמעותי ביחס לגנטורים לאור פעילות שקטה לחלוטין לעומת גנרטור ביתי, שמייצר רעש בעוצמה של בין 50 ל-100 דציבלים (כן, כולל גנרטורים מושתקים).

הפעלה ידנית מול הפעלה אוטומטית


מערכת סולארית עם אגירת אנרגיה נכנסת לפעולה באופן אוטומטי בהפסקת חשמל. היא מאובזרת עם ממשק גיבוי (Backup Interface) שמזהה את השיבושים ברשת ומנתב את פעילות הסוללה לצרכי הבית או לתפקוד המערכת. זאת בניגוד לגנרטור ביתי שהפעלתו כרוכה בפעולה ידנית. במערכות סולאריות מתקדמות עם אגירת אנרגיה לא רק שהפעולה היא אוטומטית, אלא מתרחשת בתוך שניות בודדות בלבד.

הפסקות חשמל בישראל, תמונת מצב


על פי נתוני רשות החשמל, לפי דו"ח מצב משק החשמל המתפרסם מדי שנה, הפסקות חשמל אינן נדירות בישראל. ישנם אפילו אזורים שסובלים באופן מיוחד כמו תושבי השפלה שמתמודדים עם כ-233 דקות של הפסקת חשמל בשנה או תושבי הנגב שנאלצים להסתדר עם כ-230 דקות של אי אספקת חשמל בשנה. שנת 2023, אגב, באה לידי ביטוי בעלייה של כ-16% במספר דקות האי-אספקה של חשמל לצרכנים בישראל ביחס לשנה שקדמה לה.

ישנן הערכות שצופות גידול בהיקף הפסקות החשמל בישראל בשל הגודש הרב על המערכת וקושי של יצרני החשמל הקיימים לצמצם את הפערים שנובעים מגורמים כמו ההתחממות הגלובלית, החדירה העצומה של הרכבים החשמליים, אי הגעה ליעדים שהוגדרו בקשר למעבר לשימוש באנרגיות מתחדשות ועוד.

לסיכום, מערכת סולארית עם אגירת אנרגיה מספקת לצרכן פתרונות רבים ביחס למענה שניתן לקבל מגנרטור מסורתי, הפועל על דלק. החל מהפחתת השימוש בדלקים מזהמים, דרך זמינות גבוהה של חשמל בשעות היום וכלה כמובן באלמנטים של רעש.

תחום אגירת האנרגיה נמצא בהתפתחות משמעותית בשנים האחרונות. לא בכדי, חברת הגנרטורים הגדולה ביותר בארה"ב החלה להשקיע בו. השקעותיה של ענקית הגנרטורים האמריקנית עשויות להצביע על הכיוון שאליו הולך שוק זה.