התקנת עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי

אבי בן תורה
מנהל שיווק ישראל / אבי בן תורה
02-04-2023

שוק הרכבים החשמליים מזנק בקצב מסחרר משנה לשנה. אם בשנת 2019 נמכרו בישראל כ-600 מכוניות חשמליות בלבד, ב-2022 נמסרו לא מפחות מכ-27,000 רכבים. כבר עכשיו מדובר על כ-10% מהשוק ולפי קצב החדירה המהיר, ברור לכולם לאן הולכת המגמה.

כתוצאה מהעלייה הדרמטית בשיעור המכוניות החשמליות הנעות בכבישי הארץ, קיימת צמיחה בביקוש להתקנת עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי. בכתבה הבאה נסקור כמה היבטים חשובים לגבי התקנת עמדה שכזאת בבית בישראל, כולל התייחסות ספציפית ליתרונות הרבים של עמדת הטענה ביתית בשילוב עם מערכת סולארית.

החיסכון הכספי בהחזקת רכב חשמלי

הביקוש הגובר לרכבים חשמליים בישראל מיוחס להיבטים סביבתיים, אך גם לשורה ארוכה של יתרונות ברמת החיסכון הכספי השוטף. בראש עומד החיסכון בעלות צריכת האנרגיה ("הדלק") של הרכב, שעומדת על כ-11,500 שקלים בשנה לרכב שמונע בבנזין לעומת כ-2,500 שקלים בשנה בלבד ברכבים חשמליים.

החיסכון בא לידי ביטוי גם בעלויות התחזוקה ובתדירות הביקור במוסך. רכבים חשמליים מצטיינים במכלולי הנעה פשוטים והיקף קטן מאד של "חלקים נעים". מפרטי הטיפול ברכב החשמלי נעים בעיקר סביב שמני דיפרנציאל, נוזלי בלמים, החלפה של מסנני אוויר למיזוג וחלקי הנעה שונים. מדובר בד"כ בהוצאה שנתית של כ-1,800 שקלים בלבד לרכב חשמלי, לעומת כ-4,800 שקלים בשנה לרכבים המונעים בבנזין.

איך בוחרים עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי?

בישראל, שבה אין מספיק עמדות הטענה ציבוריות, הרוב המכריע של ההטענות נעשה בבית. אם כך, הבחירה בעמדת הטעינה הביתית היא קריטית.

עמדות טעינה לרכב חשמלי מסוג AC (זרם חילופין, Alternating Current) הן הנפוצות ביותר מבחינת טעינת רכבים חשמליים בבית או במשרד. משך הזמן של מילוי הסוללה ל-100% משתנה בין העמדות הזמינות בשוק ונע סביב 5-7 שעות, כתלות בקצב הטעינה וגודל הסוללה. יתרה מזו, חשוב לזכור כי בטעינה ביתית הרכב מתחבר למטען ברמה יומית. כתוצאה מכך, זמן הטעינה מתקצר משמעותית (עד פחות משעה) משום שבטווחי נסיעה ממוצעים הסוללה לא מתרוקנת כל יום.

סוג נוסף הוא עמדות טעינה DC (זרם ישיר, Direct Current) שהן עמדות מהירות המתאימות בדרך כלל למקומות ציבוריים, חניונים, חברות, תחנות דלק, גופים מוסדיים וכדומה. ישנה תמיד עדיפות להטענה ביתית אשר שומרת על אורך החיים של הסוללה, לעומת טעינה מהירה או אולטרה-מהירה אשר מספקת מענה נקודתי, אך גורמת לבלאי מואץ בטווח הארוך.

היות ששוק עמדות הטעינה מציע מגוון רחב של מוצרים ופועלים בו שורה ארוכה של שחקנים, כדאי להקפיד על רכישת עמדת טעינה שכוללת מנעד של פיצ'רים מתקדמים וחכמים. למשל:

  • הספק והתאמה לרשת החשמל הביתית – חשוב לרכוש עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי שיש לה הספק גבוה, כאשר העדיפות היא לעמדות טעינה עם הספק של עד 22 קילו-וואט. בנוסף, יש לוודא שהעמדה מתאימה לרשת החשמל בבית, חד פאזי או תלת-פאזי.
  • התאמה לכל סוגי הרכבים – רצוי לבחור עמדת טעינה ביתית שמתאימה לכל סוגי הרכבים, ובעיקר לכבל השכיח ביותר ברכבים החשמליים בישראל, Type 2.
  • אחריות ארוכה – אחת הנקודות המשמעותיות בבחירת עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי הינה תקופת אחריות ארוכה. ככל שהאחריות ארוכה יותר, כך תקבלו שקט נפשי (וכספי) ארוך יותר. בחברת סולאראדג', לדוגמה, עמדת הטעינה מלווה עם אחריות של שלוש שנים על העמדה עצמה ו-5 שנים על המונה החכם.
  • אורך הכבל – עמדות טעינה לרכבים חשמליים מגיעות עם כבלים באורכים שונים ומומלץ לבחור בחברה המספקת כבל ארוך, שיעניק גמישות מרבית להטענה בטוחה ונוחה. כבלים באורך של 6 מ' מספקים מענה בעניין זה.
  • מונה חכם – המונה הוא "המוח" של עמדת הטעינה וככל שהוא חכם ומתקדם יותר, כך השימוש בעמדת הטעינה יהיה יעיל בהתאמה. מונה חכם יודע, למשל, לפזר ולאזן את צריכת האנרגיה בין כל המוצרים החשמליים בבית. אם ניקח לדוגמה עמדת טעינה ביתית עם מערכת סולארית, המונה החכם יכול לשקף כמה אנרגיה נצרכת מהשמש וכמה נצרכת מרשת החשמל, ולנתב אותה בהתאם (קראו בהמשך על "ניהול אנרגיה").
  • אפליקציה חכמה – עמדות טעינה מתקדמות ואיכותיות מתממשקות כמעט תמיד עם אפליקציה ייעודית למגוון רחב של יישומים מרחוק, ומעניקה בפועל שליטה מלאה על המערכת מכל מקום ובכל זמן. זאת, בין השאר לטובת קביעת לו"ז הטענה מרחוק, סנכרון ההטענה מול המערכת הסולארית בהתאם למסלול השמש (אם יש מערכת סולארית בבית), הגנה אוטומטית למניעת נפילת המפסק הראשי של הבית בשעות עומס וכדומה.
  • הנפקת דוחות וקבלות – טעינת רכבים חשמליים שקולה למילוי דלק ברכב בנזין. ברוב המקרים עמדות טעינה לרכב חשמלי מגיעות עם אפליקציה שמאפשרת הנפקת דוחות מסודרים. בין אם לטובת התקזזות מול המעסיק ובין אם להתחשבנות מול רשויות המס עבור עצמאים (כיום מוכר על ידי רשויות המס באירופה).אבטחת וכרטיסי RFID – עמדות טעינה ביתיות לרכבים חשמליים יכולות (וצריכות) להיות מסוגלות להתממשק עם כרטיסי RFID (Radio Frequency Identification) בכדי לשמור על שימוש פרטי ואף ליהנות מאפשרות להוסיף עד 1000 משתמשים בו זמנית.
התקנת עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי

 

השמש כדלק: יתרונות עמדת טעינה ביתית עם מערכת סולארית

סולאראדג', מיצרניות הממירים המובילות בעולם, מציעה פתרון חדשני של עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי עם התממשקות למערכת הסולארית. במילים פשוטות – אנרגיית השמש כדלק. המטען החכם והמתקדם יודע להשתמש באנרגיה הסולארית ישירות מהמערכת ולהטעין באמצעותה את הרכב החשמלי. כלומר, לנתב את האנרגיה מעבר לצריכה העצמית כדי להשתמש בה להטענת הרכב החשמלי, במקום למכור את העודפים אוטומטית לחברת החשמל. לא מדובר בעניין של מה בכך, אלא ביתרון שמגלם חיסכון דרמטי בהוצאות החשמל הביתיות, ויש לזכור כי הטענת רכב חשמלי בבית יכולה כאמור להכפיל את היקף הצריכה. בפרט לאור העלייה העקבית בתעריפי הקילו-וואט.

ואיך כל הקסם הזה קורה? עמדת הטעינה מתחברת למערכת הניהול של המערכת הסולארית, ויודעת לסנכרן בין הייצור לטעינה ובכך מאפשרת טעינה סולארית בלבד, התחשבות בצריכת הבית כדי למנוע עומסים ועוד. נכון להיום זהו פתרון בלעדי של סולאראדג' בישראל ביחס לכל החברות האחרות בשוק.

לקוחות החברה נהנים מהאפליקציה החכמה שמלווה את המערכת, mySolarEdge, המאפשרת בין היתר שליטה מרחוק בעמדת הטעינה. לדוגמה, קביעת תזמונים ספציפיים מראש להטענת הרכב, כיבוי/הפעלת טעינה ממרחק, דוחות בזמן אמת ועוד.

התזמונים, למשל, הם בעלי יתרונות רבים שיכולים להוזיל את חשבון החשמל. חברות מסוימות מעניקות הנחה, אפילו של עד 15%, בעבור תזמון טעינות בשעות הערב. בנוסף, אפשר לקבוע טעינה מעודף חשמל סולארי ביחד עם תזמון. כלומר, העודף החשמלי במהלך היום עובר לרכב, ובמידה שזה לא מפסיק, התזמון בשעות הלילה מאפשר טעינה זולה יותר. באמצעות שני פיצ'רים האלו ניתן לבצע אופטימיזציה לעלויות הטעינה.

העמדה של סולאראדג' מתאימה להתקנה פנימית או חיצונית, מקורה או לא מקורה, ועומדת בכל התקנים הדרושים לפעילות רציפה תחת כיפת השמיים. כך גם הלקוח נהנה מתקופות אחריות ארוכות טווח של 3 שנים על העמדה עצמה ו-5 שנים על המונה החכם.

סולאראדג', כחברה שלב פעילותה הינו תכנון וייצור פתרונות אנרגטיים סביבתיים, רואה חשיבות גדולה בסקטור הרכבים החשמליים, כולל מציאת פתרונות ייחודיים למאפיינים ספציפיים שרלוונטיים לקהל הישראלי ולשוק המתפתח במהירות מסחררת.

איך מותקנת עמדת טעינה ביתית רכב חשמלי?

עמדת הטענה ביתית לרכב חשמלי מותקנת בדרך כלל בחנייה או בחצר. בשלב ראשון יש לבצע אפיון מקצועי ומותאם אישית ללקוח, אשר במסגרתו ממפים את הלוקיישן המיועד ועוברים עם בעל הרכב על כל שלבי ההתקנה. לדוגמה, היכן יעברו תשתיות התקשורת והמתח, איפה יחובר המפסק, איפה תמוקם העמדה לטובת חווית משתמש אופטימאלית ועוד.

לאחר תהליך האפיון, ההתקנה מבוצעת על ידי חשמלאים מוסמכים שפורסים את התשתיות שחלקן פנימיות (מוסלקות) וחלקן חיצוניות. בשלב הבא מחובר מפסק משולב פחת בלוח הצרכן הראשי וכן מחוברת העמדה שהותקנה. בתום שלב זה, מבוצעת הפעלה של העמדה עם הגדרות שונות על בסיס חיבור לאפליקציה. בודק חשמל מגיע לאתר בסוף התהליך ומוודא שהעבודה בוצעה לפי כל הנהלים וההוראות.

הדור הבא בתחום ניהול האנרגיה

אחד הנושאים הקריטיים לגבי עמדות הטענה לרכבים חשמליים הוא ההיבט של ניהול האנרגיה. בהתייחס לעמדת הטענה של רכב חשמלי בבית עם מערכת סולארית, המשמעות היא שמתקדמים מעבר להפיכת אנרגיית השמש לחשמל זמין.

עמדת הטענה חכמה עם מערכת סולארית (EV-PV) מאפשרת ניהול חכם של האנרגיה לכלל המוצרים החשמליים בבית, כאשר מטען ה-EV הוא צרכן המתח העיקרי. המגמה קיימת באופן די מובהק בעולם וחודרת אט-אט לישראל, כפועל יוצא מהצמיחה הגדולה בשוק הרכבים החשמליים המקומי.

פתרון ביתי עבור ניהול אנרגיה צובר תאוצה ככל שגדלים הפערים בין מחיר קילו-וואט מהמערכת הסולארית, לעומת הרכישה של קילו-וואט מרשת החשמל (עלות ייצור מול עלות צריכה). קיים ביקוש ברור ומובהק לפתרונות עבור ניהול אנרגיה יעיל בבית גם לטובת חיסכון כלכלי וגם – חשוב לא פחות – להגשמת מטרות סביבתיות.

מתקינים מערכת סולארית אבל אין לכם עדיין רכב חשמלי? יש לנו פיתרון בשבילכם

המספרים שהזכרנו מעלה מראים שהעתיד צועד לקראת רכבים חשמליים. ניחוש מושכל אומר שהרכב הבא שלכם כנראה יהיה חשמלי. אז מה עושים היום? PV-EV-Ready!

פיתרון ה-PV-EV Ready מיועד ללקוחות אשר מתקינים מערכת סולארית ורוצים להיות מוכנים מראש להתקנה של עמדת טעינה PV-EV בעתיד. מוצר זה מאפשר להכניס את עלויות העמדה בתוך ההלוואה הסולארית, לחסוך בימי עבודה, בבלאגן ובעיקר לחסוך בכסף. רוצים לדעת יותר? צרו איתנו קשר.