כל מה שרציתם לדעת על ניקוי פאנלים סולאריים או בשמו השני – שטיפה מערכת PV

אבי בן תורה
מנהל שיווק ישראל / אבי בן תורה
04-11-2021

ברכות! המערכת הסולארית שהתקנתם עובדת, ואתם מייצרים אנרגיה ירוקה בטוחה ורווחית מגג הבית שלכם. החשמל מיוצר, אתם מתחילים לכסות את ההשקעה ועכשיו כמו כל משקיע חכם אתם רוצים לוודא שאתם מביאים את המערכת למקסימום הביצועים שלה. בדיוק בשביל זה הכנו את המדריך השלם לניקוי הפאנלים הסולאריים

מה בעצם קורה לפאנל מלוכלך?

הלכלוך שמצטבר על המשטח החיצוני גורם לפגיעה בציפוי החיצוני. אבל הבעיה האמיתית מתחילה בפנים: התאים הפוטואלקטריים שנמצאים בתוך הפאנל לא חשופים לשמש, ולכן לא מייצרים אנרגיה. המערך כולו נפגע מזה – התא המכוסה (שלא מייצר חשמל) מעמיס על התאים הסמוכים אליו.התפוקה החלקית הזו גורמת לתא להתנגד למעבר זרם דרכו, מה שמאיץ מאד את הבלאי שלו., התוצאה הסופית היא מה שנקרא ״נקודה חמה״ – אזור שמתחמם יתר על המידה ובסופו של דבר מפסיק לתפקד.
הכדאיות של כל מערכת סולארית והתוכנית הכלכלית שנבנית סביבה תלויה בתפוקה, כך שמצב בו יש ״נקודות חמות״ רבות גורם להפסד גדול.
הירידה בתפוקת מערכות שאינן נקיות היא משמעותית – כשהפאנלים הסולארים לא נקיים יש ירידה שעשוייה להגיע עד ל-30% בתפוקה, ובמקרים קיצוניים אף יותר מכך. זהו אחוז עצום שיכול להאריך את זמן ההחזר על ההשקעה של המערכת במספר שנים לא מבוטל.

כל מה שרציתם לדעת על ניקוי פאנלים סולאריים או בשמו השני – שטיפה מערכת PV

כיצד מנקים מערכת סולארית?

אז עכשיו ברור מדוע מערכת סולארית היא לא משהו שכדאי להזניח – אבל איך כדאי לנקות את המערכת?
לא מדובר בסתם נקיון רגיל של זכוכית עם סמרטוט, זאת מכיוון ששכבת הזכוכית בפאנלים סולאריים מצופה בחומר מיוחד (ARC) ונקיון בסמרטוט ומים יגרום למערכת נזק מצטבר.
מי ברז רגילים פוגעים בפאנלים, והוראות יצרני הפאנלים קובעות שיש לשטוף במים מטופלים ללא אבנית. מי הברז בישראל הם "קשים", כלומר,מכילים ריכוז מינרלים גבוה – כ-500 ppm בממוצע. המינרלים והאבנית שבמים שלנו יכולים להצטבר על הלוח וליצור משטחים של לכלוך קשה וקבוע. נסיון לשפשף את האבנית ישרוט את השכבה העדינה שעל הפאנל ויגרום לירידה קבועה בתפוקה שתחמיר עם השנים.

חשוב לציין כי שימוש בגרניק אסור בתכלית האיסור לפי הוראות כל יצרני הפאנלים ויגרום לנזק קבוע ובלתי הפיך לפאנלים.

אז במה כדאי לנקות?

יצרני הפאנלים מציעים להשתמש במברשות ייעודיות לפאנלים סולאריים שהן דרגה אחת מעל מברשות המיועדות לניקוי רכבים מבחינת רכות.
מברשות אלו מיוצרות עם שערות רכות במיוחד כדי שלא ישרטו את הציפוי, אך עם זאת ינקו היטב את המשטח החיצוני של הפאנלים הסולאריים ויותירו אותם ללא לכלוך.
כדאי ורצוי להשתמש במברשת שיש בה נקודות ליציאת מים כך שבשילוב עם השערות הרכות ייווצר כלי נקיון אופטימלי. ככל שיהיו במברשת יותר נקודות ליציאת מים כך הנקיון יהיה יעיל יותר.
כאמור, ניקיון הפאנלים הסולאריים צריך להתבצע באמצעות מים מטופלים בלבד שעברו במרכך מים ייעודי, ולא בפילטרים העובדים על כדורי סילפוס למיניהם שאינם מתאימים לפאנלים סולאריים.

SolarEdge עובדת מזה מספר שנים בשיתוף עם חברת Green Brush, אשר פיתחה ערכה ייחודית לניקיון פאנלים סולאריים המיוצרת בישראל וכוללת מברשת ייחודית עם מעל ל-200 נקודות מים, בעלת מוט טלסקופי ומרכך מים ייעודי לפאנלים סולאריים. הערכה עומדת בכל הקריטריונים הנדרשים ונותנת פתרון יעיל ונוח לניקוי איכותי ומהיר שמאפשר לשמור על המערכת הסולארית נקייה בתפוקה מקסימלית.