מה הם פאנלים סולאריים ומה חשוב לדעת עליהם – שאלות ותשובות

אבי בן תורה
מנהל שיווק ישראל / אבי בן תורה
12-10-2021

פאנלים סולאריים בגירסה שונה שלהם, נמצאים בשימוש מזה שנים רבות כמעט בכל בית בישראל (בדוד השמש). בעשור האחרון הם מותקנים יותר ויותר בגירסתם העדכנית גם למטרת ייצור חשמל, ולא רק בבתים פרטיים, אלא גם על גגות בתי עסק, מפעלים ומבנים חקלאיים. אם תהיתם למה בדיוק זה קורה, ואם אתם רוצים לדעת עוד אודות האפשרות להתקין פאנלים סולאריים למטרת הפקת חשמל – צוות המומחים של סולאראדג' התכנס כדי לספק לכם מידע ומענה מקצועי בנושא:

 

נתחיל מהבסיס – מה הם פאנלים סולאריים?

ברמה הפשוטה ביותר, הפאנלים הסולאריים הם אותם לוחות כהים המותקנים בנקודות חשופות לשמש, שאנו מכירים היטב מדודי השמש שנמצאים בבתים של רובנו. עם זאת, תשובה עמוקה יותר לשאלה זו היא שפאנלים סולאריים הם למעשה מכשירים שמיועדים לייצור חשמל באמצעות אור השמשומאפשרים לנו לייצר חשמל בהספקים גדולים למדי. כיום, הם נחשבים לאחת משיטות ייצור החשמל הירוקות היעילות ביותר.

כיצד פועלים פאנלים סולאריים וממה הם בנויים?

פאנלים סולאריים מבוססים על תאים המכונים תאים פוטו-וולטאיים, כלומר תאים המייצרים חשמל מאור השמש. בתוך הפאנל הסולארי מותקנת רשת של תאים, שקולטים את אנרגיית האור המגיעה מהשמש וממירים אותה לזרם חשמלי ישיר (DC). זרם זה יכול לשמש באופן ישיר לתפעול מערכות חשמליות במתח נמוך, אך כיום מתגבר השימוש בו לצורך המרה לזרם עקיף (AC), כדוגמת זה הזורם ברשת החשמל הישראלית ומגיע לשקעי החשמל הביתיים של כולנו. התאים מחוברים זה לזה בכבלים עשויים נחושת, כסף או מתכות אחרות שהן עמידות לחום. הם מבודדים לחלוטין מפני לחות ונזקי מזג אוויר אחרים במטרה לטייב ככל הניתן את קליטת אור השמש מבלי לבזבז ולו טיפת אנרגיה.

מדוע כדאי להתקין פאנלים סולאריים?

הצבת פאנלים סולאריים מהווה צעד רווחי כפול עבורנו – הן כצרכני חשמל הנהנים מהיתרון הכלכלי של המהלך (מייד נפרט), והן כבני אדם המודעים לצורך ההולך וגדל לשמור על כדור הארץ ולהגן על הסביבה.

היתרון המרכזי של פאנלים סולאריים טמון ביכולתם לייצר חשמל נקי, ללא פליטה של גזי פחמן מזיקים לאטמוספירה אשר מגבירים את אפקט החממה ומאיצים את ההתחממות הגלובלית. מודלים עתידיים של ייצור חשמל בישראל ובעולם כולו מצביעים על מגמה ברורה של שימוש בהיקף נרחב הולך וגדל בפאנלים סולאריים.

עם זאת, יתרונות פאנלים סולאריים לא מסתכמים באקולוגיה בלבד, אלא גם ברווח נקי לכיס של כל מי שמתקין אותם על גג ביתו. כבר לפני עשרות שנים חלחלה ההבנה שאחת הדרכים היעילות ביותר להרחיב את השימוש באנרגיה נקייה היא דרך עידוד התקנת פאנלים סולאריים במסגרות פרטיות. ואכן, בשנים האחרונות אנו רואים ממשלות ברחבי העולם בוחרות לתגמל אזרחים וארגונים שבוחרים לעשות זאת. כפי שהוכיח מחקר שנערך באוסטרליה בשנת 2017 (Delmas, Magali A., Matthew E. Kahn, and Stephen L. Locke. "The private and social consequences of purchasing an electric vehicle and solar panels: Evidence from California." Research in Economics 71.2 (2017): 225-235.‏), מערכת התגמולים הזו בהחלט עובדת. במדינה שטופת השמש, כ-65% מכלל האנשים והארגונים הפרטיים שטרם התקינו פאנל סולארי, שקלו בחיוב לעשות זאת בזמן ביצוע המחקר.

גם בישראל, התגמול על התקנת פאנלים סולאריים אינו מבוטל. התקנה של פאנלים סולאריים בבית ישראלי מאפשרת לנו לקבל החזר כספי חודשי מחברת החשמל עבור צריכת החשמל שלנו. יתרה מזאת, במידה וייצור החשמל במערכת הסולארית שבבעלותנו עולה על צריכת החשמל שלנו, נוכל לצבור את ההפרש, ודרך תוכניות אסדרה מוסכמות מראש – לזכות ברווחים ממכירת החשמל העודף לחברת החשמל.

מה הם פאנלים סולאריים ומה חשוב לדעת עליהם – שאלות ותשובות

איפה ניתן להציב פאנלים סולאריים?

פאנלים סולאריים ניתנים להתקנה בכל שטח פתוח הזוכה לחשיפה רבה לאור השמש שבו קיימת אפשרות חיבור לרשת החשמל המקומית. המיקום המובן מאליו והטבעי ביותר לפאנלים סולאריים לבתים פרטיים הוא על גבי גגות. גג פרטי גדול יכול להתאים למערכת סולארית בגודל קטן עד בינוני, וככל שהשטח החשוף לשמש גדול יותר, כך גם המערכת הסולארית שניתן להציב עליו תהיה גדולה יותר, וההספק החשמלי – בהתאם. כיום, ארגונים תעשייתיים וחקלאיים רבים מבינים את היתרונות הכלכליים והאקולוגיים בהתקנה של פאנלים סולאריים, ומציבים אותם גם על גבי שטחים וגגות גדולים. האפשרויות הן רבות, וניתן להרוויח ולחסוך המון בהוצאות עבור אנרגיה.

כמה פאנלים סולאריים צריך בשביל שההתקנה תהיה משתלמת?

חשוב לדעת כי כל מספר של פאנלים סולאריים יהיה משתלם בטווח הארוך. השאלה הנכונה היא לא בהכרח "כמה פאנלים סולאריים צריך", אלא דווקא "כמה זמן ייקח לפאנלים הסולאריים שהתקנתי להפוך למשתלמים". הדבר תלוי, באיכות המערכת והחלקים, מידת התחזוקה שהמערכת דורשת ועלות התקנתה. עלות של מערכת ביתית ממוצעת תחזיר את עצמה תוך 6-8 שנים של צריכת חשמל ממוצעת וייצור חשמל ממוצע בפאנלים הסולאריים, ולאחר תקופה זו תתחילו להרוויח כסף. ככל שהמערכת גדולה וחזקה יותר, כך יקטן משך הזמן עד להשגת מצב של רווח נקי. במקרים מסוימים, יתכן שתוכלו להתחיל לראות רווח כבר בתוך שנים ספורות. הדבר נכון עבור מספר קטן יחסית של פאנלים (3-4), כמו גם בחוות פאנלים גדולות וחזקות.

ישנם מספר גורמים נוספים מלבד אלו שהוזכרו מעלה שיכולים להשפיע על תפוקת האנרגיה, רווחיות וכדאיות המערכת:

  • סוג הגג וגודלו: סוג הגג וגודלו הינם הגורם המשמעותי ביותר בקביעת כמות הפאנלים שיותקנו על גג הבית. המשוואה במקרה זה פשוטה יחסית: ככל ששטח הגג גדול יותר, כך ניתן להתקין עליו יותר פאנלים. יחד עם זאת, יש גם להתחשב בסוג הגג, בכמות צריכת החשמל הביתית בזווית שלו, במבנה שלו ועוד… כך למשל, במקרה של גגות בטון שטוחים, לרוב ניתן להשיג תפוקה אופטימלית באמצעות הנחת פאנלים סולאריים בזווית מדויקת לכיוון דרום. בגגות רעפים, לעומת זאת, כמות התפוקה תשתנה בהתאם לזווית גג ולצורתו.
  • גורמי הצללה: אלמנט נוסף אותו יש לקחת בחשבון בעת תכנון התקנת מערכת סולארית הוא גורמי הצללה. אם בקרבת ביתכם ישנו מבנה או אפילו עץ רחב המטיל צל במהלך רוב היום, זה יפגע בתפוקת המערכת. למעשה, כל אלמנט המטיל צל על שטח הגג, יפגע בתפוקת המערכת, לרבות אלמנטים כאלו ואחרים המותקנים על הגג עצמו כמו דודי שמש למשל.
  • מיקום גיאוגרפי: בישראל יש יותר מ-300 ימי שמש בשנה ולכן כמעט כל אזור מתאים להתקנת מערכת סולארית ביתית. ישנם אזורים בישראל אשר יפיקו יותר חשמל לאורך השנה ויסתפקו במספר נמוך של פאנלים בזכות מיקומם הגאוגרפי. באופן כללי ובתנאים אופטימליים, מדי שנה פאנל בודד בהספק נקוב של 1 קילו-וואט הדורש שטח של כ-10 מ"ר ומותקן על גג דרומי, יספק כ-1700 קוט"ש, על גג מערבי ומזרחי כ-1500 קוט"ש ועל גג צפוני, כ-1200 קוט"ש. אך חשוב לציין כי לא תמיד מדובר בתנאים אופטימליים ולכן יש לבחון כל מקרה לגופו.  

איזו תחזוקה דורשים הפאנלים הסולאריים?

פאנלים סולאריים דורשים ניקוי תדיר. במידה ולא עושים זאת, יש לקחת בחשבון ירידה ממוצעת של כ-5-7 אחוזים מדי שנה בייצור החשמל במערכת שאינה מנוקה ומתוחזקת דיה. למרבה המזל, ניקיון בסיסי של אבק והסרת חלודה, אם הצטברה, מספיק כדי לשמור על איכות המערכת ותפקודה לאורך זמן רב. תחזוקה כזו מסייעת למניעת שחיקה של המערכת, וכך ניתן לשמור על הספק המערכת ולאבד רק חלקיק אחוז זעיר מתפוקת ייצור החשמל מדי שנה. כאשר אתם מתקינים פאנלים סולאריים, מומלץ להקשיב היטב להנחיות המתקין ולפעול על פי הוראות התחזוקה של יצרנית הפאנלים הסולאריים. ליתר ביטחון, ניתן להזמין איש מקצוע שיבצע את התחזוקה הנדרשת אחת לשנה.

האם פאנלים סולאריים מסוכנים?

פאנלים סולאריים אינם מסוכנים, ובטוחים לחלוטין להתקנה בסביבה ביתית, עסקית ואפילו מוסדית, כגון בבתי חולים ובבתי ספר. באופן גלובלי, השימוש בפאנלים תורם כאמור באופן אקטיבי לשיפור מצב האקלים ולהפחתת זיהום האוויר שאנו נושמים. ככל שיתרחב השימוש בפאנלים סולאריים, כך סביר שתחול ירידה בשריפת פחם, גז וחומרים מזהמים נוספים לצורך ייצור חשמל.


יש לכם שאלות נוספות? זקוקים לעוד מנת ייעוץ ומידע? השאירו פרטים באתר ונציגינו יחזרו אליכם בהקדם.