עיצוב גגות סולאריים לבתים פרטיים

אבי בן תורה
מנהל שיווק ישראל / אבי בן תורה
27-06-2022

בשנים האחרונות זוכה שוק האנרגיה הסולארית לרוח גבית מהממשלה מה שגרם לצמיחה של עשרות אחוזים בשנה האחרונה. כתוצאה מכך יותר ויותר בתים פרטיים הצטרפו למהפכת האנרגיה והמערכת הסולארית הפכה לחלק מרכזי בתכנון ועיצוב אדריכלי של הבית. כיום ניתן להתקין גגות סולאריים כמעט בכל בית פרטי וליהנות מעיצובים טרנדיים המתכתבים עם זירת העיצוב החדשנית.

תרצו או לא, ייצור חשמל מהגג הפך בשנים האחרונות לנפוץ יותר בזכות התרומה הייחודית של מערכות סולאריות לאיכות הסביבה וגם לחשבון הבנק שלנו. התקנת גגות סולאריים לבתים פרטיים הפכה לפופולרית, בעיקר בבתים פרטיים שבהם ניתן להתקין על גבי גגות רעפים פאנלים סולאריים מבלי לפגוע במראה העיצובי, אלא להיפך – גגות סולאריים המתוכננים היטב בעיצוב אדריכלי, הם אסתטיים מאוד ומאפשרים ליהנות מכל היתרונות המופלאים שיש לאנרגיה סולארית להציע, והיא מציעה לא מעט יתרונות.

כשגגות רעפים הופכים לגגות סולאריים

המהפכה של גגות סולאריים התחילה עוד בשנת 1960, אך הטכנולוגיה שהייתה קיימת בשוק עד לפני עשור הייתה יקרה מאוד ושולבה בעיקר בתוכניות החלל של ארה"ב. עם השנים רבים הבינו שכדי לשמור על משאבי כדור הארץ, יש לאמץ את האנרגיה הסולארית כאלטרנטיבה טובה וזולה יותר לעומת רשת החשמל המקומית, זאת משום שאנרגיה סולארית מופקת ממקור מתחדש בעוד חשמל מיוצר משריפת דלקים פוסיליים כגון פחם וסולר, המזהמים את הסביבה והם גם יקרים יותר ביחס לאלטרנטיבה הסולארית.

עם השנים ועקב פיתוחים טכנולוגיים בתחום, ירדו מחירן של המערכות הסולאריות ואלה הפכו לנגישות הרבה יותר, במיוחד עבור אנשים המתגוררים בבתים פרטיים ומבקשים לחסוך בהוצאות החשמל. אם כך, ביותר בתים פרטיים מתקינים מערכות סולאריות, כאשר הטרנד האחרון בזירת העיצוב הוא התקנת גגות סולאריים לבתים פרטיים המחליפים את הרעפים האדומים, כך שהפאנלים גם שימושיים ובד בבד מספקים נראות אדריכלים מרשימה למבנה.

למה להפוך את הגג לסולארי?

כאשר אנחנו ניגשים לתכנן בית פרטי, אנו משקיעים לא מעט כסף בעיצוב וחומרי הגלם בהם נשתמש. באותו שלב, חשוב לזכור כי ההשקעה בהתקנת גגות סולאריים לבתים פרטיים היא משתלמת ביותר גם מבחינה כספית ומסייעת משמעותית לשמירה על איכות הסביבה.

להתקנת גגות סולאריים יתרונות רבים שניתן ליהנות מהם:

חסכון עצום בהוצאות החשמל – כיום חשבון חשמל הוא מההוצאות המשמעותיות בניהול משק בית, ולכן התקנת פאנלים סולאריים מאפשרת לצרוך חשמל ירוק, מוזל ולצמצם באופן משמעותי את ההוצאות החודשיות. כך למעשה המשפחה צורכת חשמל ירוק ונקי המופק באמצעות קרני שמש.

שמירה על איכות הסביבה – אין ספק שבעת השקעה במערכת סולארית אנו מרווחים גם השקעה בטוחה לאורך שנים וגם סיפוק אדיר בלדעת שאנו שומרים על הסביבה.

ביטחון לעשרות שנים קדימה – מערכות סולאריות מאפשרות לנו ליהנות מהן לעשרות שנים, כיוון שהמערכת מפיקה אנרגיה לאורך שנים רבות, כך שמדובר בהשקעה טובה במיוחד, שתאפשר לנו ליהנות מתשואה גבוהה לכסף שלנו.

עיצוב דקורטיבי – כיום ישנן מגמות עיצוב ייחודיות של גגות סולאריים המעניקים לחזית הבית מראה אדריכלי מוקפד. זוהי רק סיבה אחת מיני רבות להתקנת גגות סולאריים.

אפשרות למימון – כיום בנקים מעניקים 100% מימון להתקנת מערכות סולאריות, מכיוון שהם בהשקעה בטוחה עם חוזה מול חברת חשמל ל- 25 שנה . בנוסף, תנאי המימון אטרקטיביים מאוד, ולכן תוכלו להחזיר את ההשקעה תוך שנים בודדות.

אילו גגות מתאימים להתקנת מערכות סולאריות לבתים פרטיים?

גגות סולאריים ניתנים להתקנה על כל שטח פנוי בגג שבו קיימת חשיפה לאור השמש וגם אפשרות חיבור לרשת החשמל המקומית. כדי להתחיל בתהליך של התקנת גגות סולאריים, עליכם לעמוד בתנאי הסף הבאים:

  1. דרוש גג בטון\רעפים פרטי בגודל של לפחות 60 מטרים.
  2. יש צורך בטופס 4 וחשבון חשמל קבוע. כמובן שניתן להתייעץ עם צוות SolarEdge המעניק ייעוץ אישי, במטרה לבחון את הגג, את מיקום ארון החשמל ולבצע תכנון מפורט של המערכת.
עיצוב גגות סולאריים לבתים פרטיים

מאילו מרכיבים בנויים גגות סולאריים בבתים פרטיים?

מערכת סולארית בנויה ברובה מפאנלים סולאריים שתפקידם לקלוט את קרני השמש ולייצר חשמל בו יוכלו להשתמש בני הבית. בנוסף, המערכת כוללת אופטימייזר – מדובר ברכיב אלקטרוני המתחבר לכל אחד מהפאנלים ומאפשר למקסם את ייצור האנרגיה של הכולל של המערכת הביתית ולבקר את הפעילות הרציפה של כל פאנל. האופטימייזר דואג להוריד את רמת המתח במערכת במקרה חירום, על מנת שנוכל ליהנות ממוצר בטיחותי ואיכותי. בנוסף לפאנלים, למערכת מונה שתפקידו לאפשר לבני הבית לקבל את נתוני הייצור והצריכה העצמית של האנרגיה המופקת מהפאנלים, כך שהם יוכלו לבקר ולעקוב אחר החשבונית המתקבלת מחברת החשמל.

כיצד מתבצע התהליך של התקנת גגות סולאריים?

בדיקת התאמה

ראשית, יש לבחון את סוג הגג וגודלו, על מנת לוודא שהתקנת מערכת סולארית אכן משתלמת, ובכלל האם הדבר אפשרי ובאילו תנאים. במקביל, יש צורך לבחון את המבנה ואת מיקום ארון החשמל. בהתאם לנתונים אלו, יש להחליט היכן יותקן הממיר ושאר חלקי המערכת.

אישורים ובירוקרטיה

יש צורך בהגשת אישורים לגופים הרלוונטיים, כמו הליך הרישום מול חברת החשמל והגשת טופס לחיבור, קבלת אישור ממשרד התשתיות ומהרשות המקומית. חשוב לציין, שבמידה ומדובר על מערכת סולארית של עד 750 מ"ר אין צורך בהיתר בנייה ואין צורך לשלם עבורה ארנונה. עם זאת, יש ליידע את ועדת הבנייה העירונית על ההתקנה עצמה, וכן להגיש טופס 4 (חיבור לתשתיות חשמל ומים) ולקבל אישור ממינהל החשמל.

התקנת המערכת בפועל

לאחר ביצוע כל ההליכים הבירוקרטיים והזמנת המערכת, יש צורך להתקין את הפאנלים הסולאריים על הגג. התקנה שכזאת לוקחת בממוצע 2-3 ימים. עם קבלת האישור ממשרד התשתיות והרשות המקומית, תחליף חברת החשמל את המונה בביתכם למונה דו-כיווני, ואז ניתן יהיה להזרים חשמל דרך המערכת הסולארית וליהנות מתשואה מובטחת ואנרגיה חכמה וירוקה.

מהם הטרנדים האחרונים בתחום עיצוב ותכנון גגות סולאריים?

ישנם טרנדים חדשים בתחום גגות סולאריים לבתים פרטיים, עם עיצובים החוצים את הגבול בין המציאות לדמיון כמו גגות רעפים משלובים אריחי זכוכית שזהו קונספט עיצוב מרשים המאפשר גם לנצל בצורה מיטבית את קרני השמש לטובת הפקת אנרגיה סולארית וגם ליהנות מאסתטיקה מרשימה והיוקרה שמשדר חומר זכוכית.

גגות סולאריים לבתים פרטיים העשויים מאריכי זכוכית נותנים האשליה שהגג מכוסה שכבת קרח מבריקה. בנוסף, ישנם גגות סולאריים בעיצובים נוספים מבחינת ארכיטקטורה הנראים כמו בתים מעוצבים באירופה ומשתלבים היטב במגמות העיצוב המובילות.

לסיכום, גגות סולאריים לבתים פרטיים הפכו לטרנד של ממש ומאפשרים ליהנות ממגוון רחב של יתרונות, וזאת לצד עיצובים ייחודיים, כך שלא פלא שכיום רבים הבונים בית פרטי מעדיפים לבצע מראש תכנון אדריכלי מוקפד לגג, כך שיכלול תוספת של פאנלים סולאריים, המאפשרים ליהנות מחיסכון עצום בחשמל וגם לתרום לשמירה על איכות הסביבה.